کد خبر : 208850
تاریخ انتشار : جمعه 17 شهریور 1402 - 22:10

صنایع غذایی به چه استانداردهایی نیاز دارند؟

صنایع غذایی به چه استانداردهایی نیاز دارند؟

  گواهی‌نامه HACCP (تحلیل خطر و نقطه کنترل بحرانی) یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی است که خطرات مواد غذایی را از ابتدای فرایند تولید تا مصرف محصول تجزیه‌وتحلیل و کنترل می‌کند. به عبارت بهتر استاندارد HACCP را میتوان زیرمجموعه استاندارد مدیریت کیفیت مواد غذایی ایزو ۲۲۰۰۰ تعریف کرد. درک نحوه عملکرد سیستم HACCP می‌تواند

 

گواهی‌نامه HACCP (تحلیل خطر و نقطه کنترل بحرانی) یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی است که خطرات مواد غذایی را از ابتدای فرایند تولید تا مصرف محصول تجزیه‌وتحلیل و کنترل می‌کند. به عبارت بهتر استاندارد HACCP را میتوان زیرمجموعه استاندارد مدیریت کیفیت مواد غذایی ایزو ۲۲۰۰۰ تعریف کرد. درک نحوه عملکرد سیستم HACCP می‌تواند به شما در ایجاد یک محیط غذایی مناسب کمک کند. اگر می‌خواهید برای دریافت ایزو اقدام کنید، درک الزامات و مراحل مربوط به آن مفید است. در این مقاله توضیح می‌دهیم که گواهینامه HACCP چیست، چرا مهم است و چگونه می‌توان آن را دریافت کرد.

 

گواهینامه HACCP چیست؟

استاندارهای ایزو انواع مختلفی دارند. گواهینامه تجزیه‌وتحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی یک استاندارد بین‌المللی است که تضمین می‌کند فروشنده مواد غذایی استانداردهای ایمنی غذا را رعایت می‌کند. سیستم HACCP انواع خطرات غذایی از جمله خطرات بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی را تجزیه‌وتحلیل می‌کند. برخی از این حوزه‌ها تولید، ساخت، توزیع و مصرف مواد غذایی است. داشتن گواهینامه نشان می‌دهد که یک فرد می‌تواند علل بیماری‌های ناشی از غذا را شناسایی کند، از مقررات پیروی کند و از روش‌های نظارت استفاده کند.

دریافت گواهینامه HACCP به مقررات تعیین شده برای منطقه و نوع تجارت غذایی که یک فرد مدیریت می‌کند بستگی دارد. مقامات نظارتی در این منطقه برای کمک به مقررات نیز در دسترس هستند. به طور معمول، کسب‌وکارهای آبمیوه و غذاهای دریایی ملزم به داشتن سیستم HACCP هستند، اما برای مشاغل لبنی، برنامه‌های جایگزین و داوطلبانه وجود دارد. 

چرا گواهینامه‌های HACCP مهم هستند؟

گواهینامه‌های HACCP مهم هستند؛ زیرا می‌توانند نشان دهند که یک فرد فرایند HACCP را درک می‌کند. این فرایند به مشخص‌کردن هر چیزی که ممکن است در ایمنی مواد غذایی مشکل ایجاد کند کمک می‌کند و به یک کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا روش‌هایی را برای جلوگیری از بروز خطرات غذایی طراحی کند. همچنین می‌تواند با حفظ رضایت مشتری و اجتناب از مسائل مربوط به ایمنی مواد غذایی، از اعتبار یک شرکت محافظت کند.

بخش‌هایی از آموزش HACCP گاهی اوقات برای پست‌های مدیریتی در مراکزی مانند رستوران‌ها و سوپرمارکت‌ها الزامی است، به‌خصوص اگر این مشاغل با محصولاتی مانند آب‌میوه، گوشت یا غذاهای دریایی سروکار دارند. بخش‌های مورد نیاز برای آموزش شامل تجزیه‌وتحلیل خطر و آموزش کنترل بحرانی است.

 

نحوه دریافت گواهینامه HACCP

در اینجا مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای دریافت گواهینامه HACCP دنبال کنید:

دوره‌های آموزشی را کامل کنید:

یادگیری در مورد موضوع گواهینامه در دوره‌های پایه ایمنی مواد غذایی می‌تواند کمک‌کننده باشد. گزینه‌های دیگری برای آموزش پیشرفته در مورد ایمنی مواد غذایی که می‌تواند درآمد را افزایش دهد، اشتغال را افزایش دهد و رضایت مصرف‌کننده را حفظ کند نیز موجود است. آموزش آنلاین همچنین خطوط کلی ایمنی مواد غذایی را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا آنها را دنبال کنند.

برای ممیزی ایمنی مواد غذایی آماده شوید:

هنگامی که یک فرد یک طرح کلی داشت، می‌تواند با یک حسابرس شخص ثالث یا خارجی شروع به کار کند.

با این که کسب‌وکار افرادی را به‌عنوان اعضای تیم خود انتخاب می‌کند، حسابرس می‌تواند به کسب‌وکار در انتخاب بهترین پرسنل برای فرایند ایمنی مواد غذایی کمک کند و اطلاعاتی در مورد هر یک از اعضا درخواست کند. اهمیت این امر در آن است که حسابرس بتواند عضو موردنظر را تأیید کند و تعیین کند که آنها تا چه اندازه ایمنی مواد غذایی را انجام می‌دهند.

قسمت اول حسابرسی را کامل کنید:

به طور معمول، حسابرسی دارای دو بخش است. قسمت اول حسابرسی می‌تواند پس از بررسی و بازگرداندن مستندات تیم توسط حسابرس و تا تیم شرکت توسط حسابرس آغاز شود. معمولاً فرایند حسابرسی و زمان‌بندی در برنامه اولیه در آماده‌سازی حسابرسی قرار می‌گیرد. قبل از ارزیابی سیستم‌های ایمنی مواد غذایی، حسابرس معمولاً میزان آمادگی یک تیم و استانداردهای مدیریت را بررسی می‌کند.

قسمت دوم حسابرسی را تمام کنید:

بخش دوم ممیزی معمولاً بررسی عمیق‌تر استانداردهای شرکت در مقایسه با استانداردهای مدیریت ایمنی مواد غذایی HACCP است. حسابرس مسائل مربوط به بخش اول را مجدداً بررسی می‌کند تا مطمئن شود که کسب‌وکار به آنها رسیدگی کرده است. سپس حسابرس، جلسه پایانی را با مدیر ایمنی مواد غذایی برگزار می‌کند تا مناطق یافت شده در بازرسی شفاهی را به اشتراک بگذارند. پس از پایان این جلسه، حسابرس توصیه‌های خود را برای صدور گواهینامه و در صورت وجود هر گونه وظایف و الزامات پیگیری به اشتراک می‌گذارد.

بخش دوم ممیزی شامل ممیزی نظارت است و معمولاً حدود دو سال طول می‌کشد. اینجا جایی است که کسب‌وکار تحت نظارت است تا اطمینان حاصل شود که با طرح HACCP خود مطابقت دارند. این با حسابرسی اصلی متفاوت است، زیرا این حسابرسی فقط برای اطمینان از حفظ تغییرات درخواست شده از حسابرسی قبلی است.

 

 

          

isosystem

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

پاتوق فارسی

خرید زیر مجموعه همستر

زيرنويس هاي پيش فرض

آشنایی با رپورتاژ آگهی

خرید رپورتاژ آگهی

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح