قاضی حکم داد: گوگل مجبور نیست کروم رو بفروشه

گوگل از یه فاجعه بزرگ قسر در رفت؛ این شرکت مجبور نیست مرورگرش، یعنی کروم، رو بفروشه. البته باید یه سری امتیازاتی بده، ولی حکمی که تو این پرونده صادر شده (پروندهای که بلومبرگ بهش میگه «بزرگترین پرونده ضد انحصار آمریکا تو تقریباً سه دهه اخیر») در کل به نفع این شرکت مانتین ویویی هست.
گوگل از یه فاجعه بزرگ قسر در رفت؛ این شرکت مجبور نیست مرورگرش، یعنی کروم، رو بفروشه. البته باید یه سری امتیازاتی بده، ولی حکمی که تو این پرونده صادر شده (پروندهای که بلومبرگ بهش میگه «بزرگترین پرونده ضد انحصار آمریکا تو تقریباً سه دهه اخیر») در کل به نفع این شرکت مانتین ویویی هست.
وزارت دادگستری آمریکا (DOJ) گوگل رو متهم کرده بود که به صورت غیرقانونی بازار موتورهای جستجو رو قبضه کرده. پیشنهاد وزارت دادگستری برای حل این مشکل این بود که گوگل کروم رو بفروشه. حتی بعضی شرکتها پیشنهاد هم دادن، مثلاً Perplexity AI پیشنهاد ۳۴.۵ میلیارد دلاری داده بود.
قاضی حکم داد که از این خبرا نیست. گوگل باید یه سری از دادههای جستجوی آنلاینش رو با رقیباش به اشتراک بذاره؛ این رقیبا میتونن شرکتهایی مثل بینگ (مال مایکروسافت) و داکداکگو باشن، و همچنین شرکتهای هوش مصنوعی که تا جایی که میتونن دادههای آنلاین رو میکشن بالا.
علاوه بر این، به گوگل اجازه داده شده که به پرداخت پول به شرکتهای دیگه برای اینکه موتور جستجوی پیشفرض روی پلتفرمهاشون باشه، ادامه بده؛ کاری که وزارت دادگستری میخواست جلوش رو بگیره. این خبر خوبیه برای اپل، چون این شرکت سالی حدود ۲۰ میلیارد دلار میگیره تا گوگل موتور جستجوی پیشفرض آیفونها باشه.
اما اپل باید برای تبلیغ موتورهای جستجوی دیگه بیشتر تلاش کنه. همچنین، مرورگرهای وب اجازه دارن که برای حالت حریم خصوصی (privacy mode) یه موتور جستجوی پیشفرض متفاوت داشته باشن؛ چیزی که اپل دنبالش بود. تا اینجای کار که همه چی خوبه.
این خبر برای فایرفاکس هم عالیه, چون بخش خیلی بزرگی از درآمد موزیلا از همین قرارداد با گوگل برای موتور جستجوی پیشفرض میاد. آخیش.
نکته جالب اینه که این حکم روی شرکتهای سازنده گوشیهای اندرویدی هم تأثیر میذاره. تا الان، گوگل از گوشیسازها میخواست که برای دسترسی به خدمات گوگل پلی، کل مجموعه اپهای گوگل رو نصب کنن. از این به بعد، سازندهها میتونن فقط خود گوگل پلی استور رو نصب کنن. این کار باعث میشه گوشی اون شرکتهایی که نسخههای خودشون رو از اپهای اصلی دارن، کمتر با برنامههای اضافه و به دردنخور شلوغ بشه.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0